
Finalregelverk 2016
Uppdaterades senast 2016-10-20 08:48.
Grunderna
01. Alla fångster skall vara catch & release.
Fisken skall tillbaks i vattnet omedelbart efter att mätning och fotografering avklarats med minsta möjliga påfrestning på fisken. Vi ser helst att ni även använder landningsmatta och gummerad håv för att minska påfrestningen.
02. Endast fångster från tävlingstillfället och inom tävlingsområdet får anmälas.
Det är inte tillåtet att börja fiska innan tävlingsstart eller att fortsätta fiska efter tävlingsslut. Det är heller inte är tillåtet att anmäla en fisk som inte fångats inom tävlingsområdet, mellan tävlingsstart och -stop under tävlingsdagen.
03. Fångstrapportering under finalen sker med mobiltelefon via webbapp.
Alla bilder ska först fotograferas med mobilen så fisken kan återsättas så snabbt som möjligt, sedan ska bilderna laddas upp på sajten i det nya liverapporteringsverktyget.
Länk till inrapportering skickas ut till samtliga deltagare innan incheckning.
Detta kräver smartphone med mobilsurf och GPS aktivt vid inrapportering.
Instruktionsmaterial som förklarar hur man ska gå till väga skickas ut tillsammans med länken.
04. Digitalkamera med löstagbart minneskort ska användas som backup.
OBS! Detta gäller oavsett om tekniken strular med nya liverapporteringen via smartphone eller inte. Alla bilder ska tas med både digitalkamera och smartphone. Om livetekniken strulat så tar vi in bilder och fångstrapporter som vanligt i slutet av dagen.
05. Endast en kamera per team vid resultatinlämning.
Endast en (1) kamera är tillåtet per team vid resultatinlämningen.
Vi rekommenderar att teamen tar med sig två (2) kameror och två smartphones och fotar med alla ifall en kamera strular alternativt tappas i vattnet. Det är inte tillåtet att föra över bilder mellan olika minneskort innan inlämning; det minneskort som kameran sparade bilden på när den togs ska lämnas in.
06. Tomt minneskort.
Digitalkamerans minneskort ska vara tömt innan tävlingen startar, inga andra bilder får finnas på minneskortet. Obs! Vid ankomstanmälan innan tävlingen kan digitalkamera och minneskort kontrolleras.
07. Bilder lämnas på plats, innan prisutdelning.
Kamera/minneskort lämnas över på plats. Det är inte tillåtet att mmsa/maila in bilder.
08. Minimigränsen är 50cm.
Fiskar kortare än så ska varken sökas eller tas upp - i den mån det går att undvika.
09. Längd mäts i hel centimeter.
Vi accepterar inte halvcentimeter. Stjärtfenan ska nudda strecket för att räknas uppåt. Undantaget är längsta fisk som avgörs genom att jämföra bilder. Det är tillåtet att hålla ihop stjärtspolen. Vid två liverapporter på samma längd så ligger den första fångsten kvar på sidan Live eftersom vi inte kan kontrollera bilder förrän efter tävlingsmomentet.
10. Alla fångster ska dokumenteras tydligt med tre (3) digitalfoton.
Fångst skall fotograferas mot mätbrädans graderingsskala med fiskens mun vid 0-strecket och total längd tydligt synlig vid stjärtfenan på digitalfotografiet. Fångst skall styrkas med minst två (2) digitalfoton på fisken mot mätbrädan i olika vinklar samt ett (1) poserande foto med fångstman och fångst från båten mot landmärke eller känd referenspunkt så vi kan verifiera att fisken tagits inom tävlingsområdet. Fångster där bilder inte går att verifiera stryks ur resultatet. Vi tillhandahåller mätbräda.
11. Tid och datum på bildfiler måste stämma.
Detta gäller både fildatum och datum som eventuellt syns i fotot. Gör er själva en tjänst och dubbel- och trippelkolla detta innan kvalet startar. Fel tidszon, sommar-/vintertid etc bör också kontrolleras. Foton som har fel tid och/eller datum mot tävlingsledningens klocka kommer att underkännas utan undantag. Hårt men rättvist.
OBS! Vi tar bara emot JPEG eller motsvarande, inte RAW-filer, CR2, NEF etc.
12. Alla fångster ska anmälas via liverapporteringsverktyget omedelbart efter fångst.
Verktyget accepterar längd, deltagare och tre foton tagna från mobilen. Det går inte att ringa in fångster.
13. En båt per team, två-tre deltagare per team.
Varje team måste ha en båt, och ett team ska bestå av minst 2 personer, max 3 personer.
14. Endast ett aktivt spö per deltagare.
Deltagare får ta med fler spön, men inte använda fler än ett åt gången.
15. De tillåtna fiskesätten är spinn, haspel och flugfiske med konstgjort bete.
Vi tillåter inte användande av levande eller dött bete, mete, trolling/dragrodd/glindring, långrev, utterbräda, dra not etc. Drifting är endast tillåtet med vevande rulle. Det är inte tillåtet att släpa draget i den takt båten åker.
16. Teamvinst beräknas på de fem längsta fiskarna per team.
Om teamet tagit fler fiskar så räknas bara de fem längsta. Vid samma totallängd mäts fisk för fisk individuellt, teamet med längsta fisken vinner.
17. I finalen räknas även individuell vinst på de tre längsta fiskarna per deltagare.
Detta gäller enbart på finalen, ej på kval.
18. Individuellt pris för längsta fisk.
Trots att det är en lagtävling så delar vi ut individuellt pris för längsta fisk varje kval samt final.
Säkerhet
01. Allt deltagande sker på egen risk.
Arrangören är utan ansvar för olycka och skador på person och utrustning som kan drabba deltagarna under tävlingen och i samband med tävlingen. I och med incheckning godkänner teamkaptenen detta för sitt teams räkning.
02. Vid morgonmötet kontrolleras deltagarna muntligt.
Mobiltelefoner, digitalkamera samt säkerhetsutrustning skall självkontrolleras. Icke godkänd säkerhetutrustning kan leda till att teamet inte får delta i tävlingen så var noga med utrustningen. Alla deltagare skall närvara på plats vid morgonmöte. Se schema på sidan Tid & Plats för respektive tävling. Om inte hela teamet är med får detta team starta senare när tävlingsledningen gått igenom mötet på nytt.
03. Flytplagg.
Fungerande flytväst eller flytoverall ska bäras under hela tävlingen, Vid landstigning går det bra att ta av detta. Dolda flytmembran skall visas för tävlingsledningen innan start. Om en teammedlem inte bär flytplagg eller motsvarande diskvalificeras hela teamet. Detta gäller samtliga kval och final. Detta har med arrangörens ansvarsförsäkring att göra.
04. Team ska ha med sig två (2) mobiltelefoner, eller en mobiltelefon och en VHF-radio.
Godkänd och fungerande kommunikationsutrustning ska medtagas.
05. Dödmansgrepp.
Måste finnas och fungera på de motorer som har sådan.
06. Nykterhet.
Alla deltagare skall vara nyktra under samtliga tävlingsmoment. Deltagare som uppträder onyktert kommer att ifrågasättas och kan orsaka att hela teamet diskvalificeras. Beslut tas på plats samma dag.
07. Avstånd mellan båtar skall vara minst två kastländer eller 50m.
Respektera varandra. Vid problem eller konflikt angående denna punkt så gäller Allmänt #1.
Allmänt
01. Överträdelse innebär diskvalificering.
Om en deltagare brutit mot reglerna kan en panel bestående av personal från värd/värdbutik och tävlingsledningen ta ett gemensamt beslut om diskvalificering av hela teamet, samt ytterligare besluta om förbud mot framtida deltagande. Diskvalificering går ej att överklaga. Om nu misstanke om fusk eller bedrägeri skulle ske skall det rapporteras till tävlingsledningen per omgående och helst försöka få allt på film. Ledningen behöver dokumentation samt det team som rapporterar är skyldig att så fort vid bildinlämning lämna in en protest i utbyte mot bevisen. Beslut om diskvalificering tas per kval och ärendet avslutas på plats och samma dag som kval alt final går.
02. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Det är upp till vinnarna att kontakta och hantera eventuell vinstskatt med Skatteverket.
03. Incheckning före tävling.
Efter anmälan skickas ett mail ut till samtliga teamkaptener med en länk till incheckningen.
Innan tävling skall teamkapten läsa regelverket och acceptera i teamets namn genom att checka in teamet. Det innebär också att teamkapten har ansvar för att teamet ör införstått med gällande regelverk innan och under tävling. Team som checkats in blir grönmarkerade på sajten. Team som inte checkat in innan tävlingen startar får inte deltaga.
04. Alla deltagare i teamet skall på eget ansvar bli medlem i Sportfiskarna för att få delta i SM i Gädda - Happy Angler Sportfish Masters 2016.
De deltagare som saknar giltigt medlemskap på tävlingsdagen får inte delta och riskerar att få hela sitt team diskvalificerat resten av säsongen inklusive final.
Utan medlemskap - inget deltagande - oavsett anledning. Medlemskap skall kunna styrkas vid kontroll. Medlemskort måste inte tas med utan skall kunna styrkas, i vissa fall har medlemskorten ej kommit på posten osv. Det viktiga i detta fall är att medlemskapet skall vara betalt senast fredagen innan kvalet. Arrangören säljer inte medlemskap på plats utan vi hänvisar till Sportfiskarnas hemsida.
05. Det är upp till deltagarna att lösa eventuellt fiskekort innan tävlingens start.
Tillgängliga alternativ kan presenteras på sajten, dock hanterar vi inte försäljning eller administration av fiskekort. Värdbutiken alt dagens värd brukar sälja kort på plats om inte det digitala tillämpas. Ta gärna med jämna pengar till fiskekortförsäljningen.
06. Sjökort/djupkarta länkas när det finns tillgängligt online.
Tillgängliga alternativ kan presenteras på sajten, dock hanterar vi inte försäljning eller administration.
07. Teamkapten kvitterar ut officiell mätbräda vid morgonmötet.
Endast fisk som fotograferats mot vår mätbräda är giltig i tävlingen.
Mätbrädorna skall lämnas tillbaks till tävlingsledningen efter avslutad tävling.Vid förlust av mätbräda debiteras teamkapten 750kr inkl moms.
08. Endast teamets originaldeltagare får deltaga i finalen.
Ett team ska bestå av minst två, max tre deltagare och det är inte tillåtet att ta in nya medlemmar inför finalen.
Det innebär att det är tillåtet för ett tremannateam att ställa upp i finalen med endast två personer, men ett tvåmannateam får inte ställa upp i finalen som ett tremannateam (dvs med 1 extra person). Det är heller inte tillåtet att kombinera deltagare från olika kvalificerade team inför finalen; teamet ska ställa upp så som de har kvalat. Om en deltagare har kvalat med fler än ett team så avgörs uppställning av respektive teamkapten och meddelas tävlingsledningen senast två veckor innan finalen. Det är tillåtet att starta som tremannateam men avsluta som tvåmannateam om något skulle inträffa. Vid bortfall i ett tvåmannateam tvingas teamet lämna tävlingen.
09. Alla deltagare ska anmälas med fullständigt och korrekt namn.
Det namn som anges i anmälan skall motsvara det på er legitimation, för kontroll på finalen. Deltagare som oavsett anledning har angetts med inkorrekt eller ofullständigt namn måste innan start på kval korrigera sitt namn för att inte diskvalificeras på finalen.
10. Att kvala med ofullständigt team och ställa upp i final med hela teamet.
Det är från och med 2014 tillåtet att kvala med bara två av tre anmälda deltagare och ställa upp med alla tre pers i finalen. Eventuell sjukdom eller övrigt förhinder är inte längre diskvalificerande inför final, dock ska samtliga personer vara betalda och korrekt namngivna innan kvalet startar. Observera även Allmänt #08 om originaldeltagare samt Allmänt #09 om fullständigt namn.
11. Wildcard i finalen.
Från och med 2014 får föregående års första, andra och tredjeplats en wildcardinbjudan till finalen för nästkommande säsong. Det innebär att vi 2016 välkomnar Team Mousefishing, CWC Fishing Team och Kalmarsundsportfiske 2 att försvara sina titlar. Deltagande betalas som vanlig anmälan.
12. Team som redan kvalificerat sig kan delta i fler deltävlingar och minska konkurrensen på finalen.
Om Team X redan har kvalificerat sig in till finalen och placerar sig på plats över halvan av startfältet så tar de upp ytterligare en finalplats och minskar på så sätt konkurrensen inför finalen.
13. Provfiske innan tävling.
Provfiske är tillåtet fram till två dagar innan finalen och fram till en dag innan kval. Deltagare/Team som fiskar efter det kommer att diskvalificeras.
14. Bildmaterial.
När ni lämnar in fångstbilder så ger ni arrangören rätt att använda dom i marknadsföringssyfte. Ni äger fortfarande bilderna och ger oss enbart rätt att använda dem i egen marknadsföring. Arrangören har dessutom rätt att vidareförmedla samtliga tävlingsbilder till Sportfiskarna för dokumentation.
15. 50% av startfältet går vidare till finalen. Inga reserver.
Är det udda så räknar vi uppåt, dvs 9 team på kvalet blir 5 till final. Det krävs fortfarande minst 1 godkänd fisk.
16. Tävlingstiderna följer klockan på sajten.
På sidan LIVE för varje tävling finns en klocka som tävlingsledningen följer. Teamen kan själva enkelt följa med genom att titta på sidan LIVE för att veta den exakta tävlingstiden. Det är tillåtet att fiska FRÅN kl 08:00 och sista fångstfotot skall tas och rapporteras in INNAN kl 16:00.
17. Båt i hamn efter tävlingens avslut.
Alla båtar skall åter till hamn efter tävlingens avslut, men själva tävlingsmomentet pågår fram till sista sekund. Se schema på sidan Tid & Plats för varje tävling.
18. Traila i inför tävling.
Båt får trailas i på annan än angiven plats.
19. Gemensam start.
Av påkommen anledning; från och med säsong 2016 så gäller gemensam start på samtliga kval och final för samtliga deltagare. Det är inte tillåtet att åka till annan plats där båten ligger och börja fiska där, eller att ta upp båten och traila efter start. Detta p.g.a lika-för-alla-regeln.
20. Landstigning endast tillåtet efter godkännande från tävlingsledningen.
Oavsett anledning ska ni ha tillstånd från tävlingsledningen innan ni får stiga ur båten, för att undvika diskvalificering av hela teamet.
21. Byte av teamnamn.
Byte av teamnamnet är tillåtet fram till första deltagandet, efter det är namnet låst i systemet och kan inte ändras.
22. Ingen återbetalning.
Betalning är bindande och återbetalas ej, varken helt eller delvis. Vid speciella omständigheter kan en bedömning göras där deltagare krediteras en fri deltagaravgift till ett kommande kval, i nuvarande eller framtida säsong. Beslut tas fritt av arrangören och kan ej överklagas.